Thursday 28 March 2013

Hidup Ini

Assalamualaikum..


Hidup bagaikan roda, sekejap di atas, sekejap di bawah. Adakalanya kita gembira, adakalanya kita bersedih. Itulah hakikat kehidupan. Takkan ada manis selepas pahit dirasa. Takkan ada ketawa selepas tangisan membasahi bumi. Aku redha. Bagi aku, pengalaman adalah guru terbaik dalam mengajar kita erti kehidupan. Dan kesilapan adalah salah satu cabang pelajaran supaya kita lebih berhati-hati di masa akan datang.

Tapi jangan jadikan hidup ini sebagai satu perjudian. Jadikan hidup ini sebagai landasan untuk kita lebih mnegenali diri sendiri. Adakalanya kita melihat rumput di bumi bagaikan hina, dipijak-pijak manusia, lantas kita memandang langit nan tinggi sebagai mulia, tertegak di atas sana. Tapi apa yang kita fikirkan kadang-kadang bertentangan dengan hakikat sebenarnya.

Hidup tak seindah lukisan potret yang terlakar di kaca, tapi hidup adalah realiti. Selagi dengup nadi masih bernyawa, jangan pernah berhenti berharap, sehinggalah ajal datang menjemput pergi. Tatkala itu, semuanya tinggal kenangan...

-JIEY-

No comments:

Post a Comment