Friday 1 June 2012

Beza bila bersama dengan orang kita sayang dan tidak

Ramai sudah kawan2 aku yg brgelar tunangan orang, mahupun isteri orang. Memang aku bahagia bila kawan2 aku bahagia. Tapi tipulah jika aku mengatakan yang aku sedikitpun tiada rasa cemburu melihat insan2 lain gembira. Aku juga berhak bahagia, namun takdir tak berpihak kepadaku. 

Semenjak aku mengenali cinta, aku tetapkan hanya satu cinta pada hati aku yang satu. Selama itulah aku tak pernah mencuba untuk 'mengubah arah' atau 'berpaling mencari yang lain'. namun aku tahu, bila aku mengakui tentang kesetiaan aku, ramai akan memberi sindiran pada aku. Ye lah, aku pun tak terlepas dari bersama dengan lelaki lain.

Namun harus dibezakan, bersama lelaki yang kita cintai dengan lelaki yang tak kita cintai. Kadang2 aku menjadi 'bahan mainan' classmate lelaki aku. berbual bersama, bergambar bersama, tapi aku tak merasakan apa2. Malu? Memang la ada perasaan malu, mereka bukan kaum sejenis dengan aku, namun malu aku biasa2 saja. Control? Takde maknanya. Kalau aku nak gelak, ketawa, so do it. xde nak control ayu atau apa2. pemakaiana aku pun simple, apa aku nak pakai, aku pakai.Perfume, smbur sekali dua cukup la. One drop perfume, kadang2 ingat, aku guna, kadang2 tak. Iron baju pun ala kadar je, asal hilang kedut, sudah la. Kalau dapat markah rendah dalam kelas berbanding budak2 lelaki, biar je la.

Tapi bersama orang yang kita cintai, memang jauh banding. Kadang2 termasuk dalam spesis hipokrit juga la. Baru janji nak jumpa, senyum dah melebar sampai ke telinga. On the way nak jumpa, dalam kereta, macam2 terbayang, senyum tak perlu cakap ler, melebar dari semalam lagi. Malam sebelum tu, iron baju sekemas2 mungkin. Sampai jadi 'side', fuh, tajam woo. Baju pula dipilih berkali2. Buka satu almari, ambil yang ni, letak, kemudia ambil pula yang lain, letak. Pendek kata berkali2 pilih. Biasanya pilih yang paling mahal, paling cantik, paling elegant dan semua la. Nak kena padankan dengan tudung pula. Buka almari koleksi tudung pula, mak aih, bertmbun, semua ada, selendang, ariani, shawl, bawal, tudung labuh. Semua ada la. Tapi tudung Akel bidang 50 juga jadi pilihan.

Siap iron baju dan tudung, sangkut tinggi2. Kemudian sembur perfume hampir separuh botol. Bukan sejenis, dua jenis perfume pula tu. Pagi2 lagi sudah bangun, siapkan diri. Disapunya krim tebal dua inci kat muka, tambah bedak asas, foundation. Eye liner memang tak ketinggalan. Lipstik, yang warna paling mengancam sekali jadi pilihan. Lepas siap pakai baju, perfume sakali lagi. One drop perfume x ketinggalan. Siap masukkan dalam beg lagi. Sarung kaki yang paling baru, yang itulah yang akan dipakai. Masuk dalam kereta, air wick sekali. (biar air wick pun pow yang kereta abang punya). Bila dalam kereta, happy semacam. Setiap lagu yang diputarkan DJ jadi ikutan.

Bila berjumpa, dari jauh lagi hati mula berdegup kencang. Bila berhadapan dekat, mak aih rasa nak luruh jantung. Bila bersebelahan, cuba berlagak biasa. Perasan kononnya mature. Tapi Tuhan je tahu, hati terasa kejang, terasa hampir2 nak luruh. On the way pulang, sengih macam kerang busuk sorang2 dalam kereta. 

Ahhh,, begitulah rasanya..kenangan terindah, 13.4.12 (jumaat) di klinik desa repek..

bersama classmate d mjls hri rya, xde rsa apa2 pn..hehe


No comments:

Post a Comment